Bildet over viser tre små øyer som heter Møkkalassa som ligger utafor Snarøya. Den 11.04. var jeg sugen på en tur til fjorden, så jeg la kajakken på biltaket og kjørte til fjorden. Fisket på en 3 - 4 plasser før jeg fant fram til denne kjente sjø-ørretplassen. Alle stedene jeg prøvde meg på ga like mye fisk: 0. Jeg fisket fra ettermiddagen til tidlig kveld. Været var kanskje litt for pent med strålende sol og vindstille. Jeg kunne ha fått en fisk: En apatisk ål som lå og sov (?) på 50 cm dypt vann. Men det å kjekse en ål med en streamer er juks, så jeg lot det være. Selv med 0 fisk hadde jeg en fin tur.

Ei uke seinere, den 17.04. dro jeg til noen plasser på Jeløya. Jeg hadde fått anbefalt en plass av Tore Rydgren.

Vi var 4 fluefiskere som fisket på kvelden fram til klokka 2203. Alle fiikk fisk, men kun noen få torsker og ei sild. Så kvelden og natta var dårlig i dag, men fra klokka ca 0900 - 1200 var det skikkelig godt fiske her med både sjø-ørret og torsk. 6 kast ga 3 sjø-ørreter.

Over alt på sand- og mudderbunn i Oslofjorden kan man se slike sandhauger med tynne pølser som er kveila opp. Det er ekskrementene til fjæremarken Arenicola marina. Den er veldig vanlig og er en viktig matressurs for fisk og vadefugler.

Jeg kom over disse to børstemarkene som av en eller annen grunn hang sammen. De ble observert i en liten, soloppvarmet pytt ved fjære sjø, men det går nok ikke alt for lang tid før dette skjer over alt. Det kan sammenlignes med gode insektklekinger i ferskvann, og fisken kan bli helt gira på denne lettvinte maten.

Innerst i Kjellandsvikbukta på Jeløya ved Moss ser det slik ut. Dette er den værste forsøplinga jeg har sett noen gang, og jeg er freidig nok til å kåre denne lill vika på Jeløya til det mest forsøplede strandområdet i Norge! Det er et friområde som antagelig ikke er alt for flittig besøkt, og det er antagelig grunnen til at det ser ut som det gjør. Jeg skal kontakte kommunen om saken